Kun lähdetään itse suunnittelemaan ja rakentamaan ratamoottoripyörää on aluksi mietittävä, mitkä osat aiotaan suunnitella ja valmistaa itse ja mitkä aiotaan hankkia muualta. Ennenkuin varsinaisen suunnittelun voi aloittaa on päätettävä esimerkiksi minkälainen moottori olisi paras mahdollinen tavoitteiden kannalta. Myöskin pyörään parhaiten soveltuvat iskunvaimentimet on hyvä miettiä niin pian kuin mahdollista.
Moottori
Aluksi hieman tietoa siitä minkä tyyppisiä moottoreita ratamoottoripyörissä on käytetty ja hieman niiden hyvistä ja huonoista puolista. Eli ratamoottoripyörissä käytetään pääsääntöisesti 4-tahtisissa rivi-4, V2- ja V4-moottoreita. 2-tahtisissa on tehty V2-, rivi-2 ja yksi sylinterisiä moottoreita.
2-tahtimoottori
2-tahtimoottorit ovat kevyempiä suhteessa saman kokoluokan 4-tahtimoottoriin, johtuen moottorin yksinkertaisemmasta toiminnasta. 2-tahtimoottorista saadaan myös enemmän tehoa, kuin samankokoisesta 4-tahtimoottorista, koska 2-tahtimoottorissa jokaisella kampiakselin kierroksella on työtahti, kun taas 4-tahtimoottorissa joka toisella. 2-tahtimoottorin huonoina puolina voi pitää moottorien saatavuutta, kestävyyttä ja hintaa. Esimerkiksi ratakäytössä mäntä tai männät pitää vaihtaa noin 10 tunnin ajon jälkeen. Myöskään yli 100 hevosvoiman sarjavalmisteisia 2-tahtimoottoreita ei ole juurikaan valmistettu, joten sellaisen hankkiminen / valmistaminen tulisi kalliiksi.
4-tahtimoottori
4-tahtimoottoreista rivi-4 on suosituin ja näin ollen eniten valmistettu. Tämä johtuu luultavimmin siitä, että rivimoottori on halvempi valmistaa kuin V-moottori. Rivimoottorin kierrosalueesta saa myös helposti laajemman kuin V-moottorista ja näin ollen siitä saa myös enemmän tehoa. Esimerkiksi uudesta Suzukin GSX-R:n 1000 cc:stä saadaan 185 hp / 12000 rpm ja Ducatin uudesta 1198:sta saadaan 170 hp / 9750 rpm. V-moottorin kierrosalueestakin saa kuitenkin pidemmän, sylinterien lukumäärää nostamalla, kuten esimerkiksi Aprilian uudessa RSV4-R:ssä, jossa on V4-moottori ja tehoa 180 hp / 12500 rpm. Eli V-moottorista pystyy saamaan melkein saman verran tehoa kuin samankokoisesta rivi-moottorista, mutta tehokas V-moottori on jonkinverran saman tehoista rivi moottoria kalliimpi.
Nyt, kun olen kirjoittanut hieman moottori vaihtoehdoista, kerron minkälaiseen moottoriin me päädyimme projektissamme.
Meille tärkeimmät kriteerit moottoria valittaessa olivat:
- Hinta
o Moottorin hankkimiseen ja huoltamiseen koituvat kustannukset mahdollisimman pienet
- Teho- / painosuhde
o Mahdollisimman hyvä moottoripyörän teho- / painosuhde
- Tekniikka
o Mahdollisimman uutta moottorinohjaustekniikkaa
Ensiksi oli hyvä miettiä kumpi 2-tahti- vai 4-tahtimoottori olisi hyvä tavoitteidemme kannalta. Päädyimme 4-tahtimoottoriin, koska suurimmat saatavilla olevat 2-tahtimoottorit ovat iskutilavuudeltaan varsin pieniä noin 300 - 400 kuutioisia, eikä niillä pysty saavuttamaan niin hyvää moottoripyörän teho / paino suhdetta kuin saatavilla olevilla 4-tahtimoottoreilla. Tämän valinnan olemme siis tehneet sarjavalmisteisten moottoreiden perusteella, poikkeuksena esimerkiksi MM-sarjan keskimmäisessä luokassa, GP2:ssa on käytetty 250-kuutioisia 2-tahtimoottoreita, joissa on tehoa noin 110 hevosvoimaa.
Olimme siis päättäneet hankkia 4-tahtimoottorin ja seuraavaksi oli mietittävä kumpi olisi parempi vaihtoehto rivi- vai V-moottori. Moottoria valittaessa meillä oli rajoittavana tekijänä tiukka budjetti eli halusimme löytää sopivan moottorin mahdollisimman halvalla, lisäksi halusimme myös, että se olisi mahdollisimman tehokas. Näiden kriteereiden perusteella päätimme valita rivi-4 moottorin.
Päätimme, että sen piti olla iskutilavuudeltaan 600 - 1000 kuutioinen ja vuosimalliltaan mieluusti uudempi kuin 2003. Lisäksi myös luistokytkin olisi ollut hyvä olla, muttei pakollinen. Luistokytkimestä on se hyöty, että moottorijarrulla rengas ei pääse lukkiutumaan vaan kytkin alkaa luistamaan, mikäli jarruttava voima on liian suuri. Halusimme 600 – 1000-kuutioisen moottorin siksi, koska monelta eri valmistajalta löytyy juuri 600 – 1000-kuutioisia tehokkaita moottoreita, jotka soveltuvat hyvin rata-ajoon.
Päädyimme ostamaan autovahinkokeskukselta vuoden 2004 Suzuki GSX-R 750-kuutioisen kaadutun moottoripyörän. Moottoripyörän katteet olivat menneet toiselta puolelta hajalla ja takarunko oli haljennut, mikä sopi meille mainiosti, koska rungon aioimme valmistaa itse. Moottori, iskunvaimentimet, pakoputkisto ja vanteet olivat kunnossa, joten saimme Suzukista paljon käyttökelpoisia osia.
Alla kuva AVK:lta ostamastamme Suzuki GSX-R 750 vm. 2004 moottoripyörästä ja saman pyörän moottorista:
No comments:
Post a Comment