Sep 11, 2010

Johdanto

Mistä tämä blogi kertoo? Mitkä ovat blogin tavoitteet?

Blogi kertoo kahden insinööriopiskelijan (allekirjoittanut Toni Kosonen, sekä Kimmo Kari) intohimoisesta projektista suunnitella ja rakentaa ratamoottoripyörä, moottoripyörä joka on alusta asti suunniteltu tuottamaan pienin mahdollinen kierrosaika Suomen keskinopeudeltaan hieman alhaisemmilla moottoriradoilla.

Paneudumme jatkuvasti kasvavan osaamisemme rajoissa asioihin, jotka vievät kohti tätä tavoitetta, meille tämä projekti on avannut uusia ovia tehokkaaseen oppimiseen ja sen yritämme jakaa teidän, lukijoiden, kanssanne. Intohimo motivoi ja auttaa tahdonvoimaa aloittamaan tekemisen ja projekti ohjaa tätä, mistä seuraa tuloksekasta oppimista, oppimisesta tulee niinsanotusti mukavaa. Blogi myös vahvistaa oppimista, koska meidän täytyy kerrata projektiin liittyviä asioita perinpohjaisesti ja kirjoittaa ne ylös blogia tehdessämme. Kommentoikaa ja kyseenalaistakaa vapaasti, mutta mielummin perustelujen kera, niin opimme kaikki enemmän.

Pyrimme käsittelemään asioita laajalti ja yksityiskohtaisesti, tämä on mahdollista, koska projektin tavoitteet ovat asetettu korkealle, niin pienikin asia vaikuttaa merkittävästi tavoitteeseen pääsyyn. Emme kuitenkaan luultavasti käsittele esimerkiksi kuljettajan vireystilaa ajohetkellä tai ilmankosteusprosentin vaikutusta renkaan ja tien väliseen kitkaan, mutta esimerkiksi moottorin liikkuvien osien painon ja kierrosherkkyyden välisestä suhteesta saatamme kirjoittaa.

Projekti alkoi viime syksynä  (2009) ideasta. Olin CAD-kurssilla opinahjossamme Tampereen ammattikorkeakoulussa ja käyttäessäni Dassault Systems:n Catia CAD-ohjelmaa mieleeni tuli idea; mitäs jos suunnittelisi tällä ohjelmalla moottoripyörän rungon? Hieman ajatusta kypsyteltyäni puhuin ideasta hyvälle ystävälleni ja luokkakaverilleni Kimmo Karille, joka ei tyrmännyt ajatusta, joten aloimme miettimään projektia, sen toteutusta ja tavoitteita. Tämän jälkeen marssimme silloisen koulutuspäällikkömme juttusille ja hän näytti onneksemme projektille vihreää valoa.

Alla kuva moottoripyörästä tällä hetkellä, noin vuosi idean jälkeen, ajokunnossa:




















Missä mennään tällä hetkellä? Kuten kuva kertoo, moottoripyörä näyttää riisutulta, mutta ajokuntoiselta ja olemmekin käynneet ajamassa sillä Kaanaan mikroautoradalla. Ensimmäinen ajokerta mikroautoradalla osoitti pyörän olevan ketterä, vakaa ja hyvin kiihtyvä, sekä kaikki toimi hyvin koko päivän, eli toisin sanoen odotukset täyttyivät ja testipäivä olikin erittäin palkitseva kokemus pitkän uurastuksen jälkeen. Tarkempia tutkimustuloksia ajettavuudesta ja nopeudesta saamme isommille moottoriradoille siirryttäessä. Tänä syksynä emme kuitenkaaan lähde vielä esimerkiksi Alastaron moottoriradalle, mutta ensi kaudella tavoitteena on päästä ajamaan pyörällä reilusti.

2 comments:

  1. Moro pojat!

    Hieno projekti teillä!
    Ensin semmonen turvallisuusseikka, että muuttakaa ihmeessä toi bensatankin yläosa ennen isolle radalle (ja pienellekin) menemistä. Tolla kun törmää valliin tai kanssa-ajelijaan, niin lähtee munat irti! Ja munatonhan meistä tuskin kukaan tahtoo olla.

    Toinen mielenkiintoinen asia on tuo takaiskarin toteutus ilman progressiota tuovaa linkustoa. Oletan, että tähän aiheeseen palataan myöhemmin blogissa?

    -Jarkko

    Takaiskarin

    ReplyDelete
  2. Moro Jarkko,

    Hyviä pointteja. Pyörään tulee katteet ennen isommille radoille siirtymistä, suunnitellaan ne niin ettei munat irtoa mahdollisen ulosajon / kolarin seurauksena.

    Takajousitukseen ja alustaan muutenkin paneudutaan noin kolmen viikon sisällä ilmestyvissä viesteissä.


    -Toni

    ReplyDelete