Tällä ja seuraavalla kerralla tarkoituksena olisi kertoa, minkälaisiin
alusta ratkaisuihin päädyimme projektia tehdessä. Käytettävinä alustan
osina olivat Suzukista saamamme Teleskooppi etuhaarukka ja
takajousi-iskunvaimenninelementti. Osat olisi kylläkin tarkoitus
myöhemmin vaihtaa parempiin, kun budjetti sen sallii.
Etupää
Etupäätä suunnitellessa piti ensiksi miettiä, mikä olisi sopiva keulakulma. Yleisesti rata käyttöön suunnitelluissa moottoripyörissä keulakulma on välillä 23-25 astetta. Tällaisella kulmalla saavutetaan suhteellisen hyvä vakaus sekä kääntyvyys, jotka ovat tärkeimmät kriteerit keulakulmaa valitessa. Kulmaa suurentaessa vakaus paranee, mutta kääntyvyys heikkenee ja pienentäessä taas kääntyvyys paranee ja vakaus heikkenee. Päädyimme itse 24 asteen kulmaan, mikä oli mielestämme sopiva juuri vakautta ja kääntyvyyttä ajatellen. Vakauttahan pystyy tietenkin lisäksi parantamaan käyttämällä ohjausiskunvaimenninta.
Etupää
Etupäätä suunnitellessa piti ensiksi miettiä, mikä olisi sopiva keulakulma. Yleisesti rata käyttöön suunnitelluissa moottoripyörissä keulakulma on välillä 23-25 astetta. Tällaisella kulmalla saavutetaan suhteellisen hyvä vakaus sekä kääntyvyys, jotka ovat tärkeimmät kriteerit keulakulmaa valitessa. Kulmaa suurentaessa vakaus paranee, mutta kääntyvyys heikkenee ja pienentäessä taas kääntyvyys paranee ja vakaus heikkenee. Päädyimme itse 24 asteen kulmaan, mikä oli mielestämme sopiva juuri vakautta ja kääntyvyyttä ajatellen. Vakauttahan pystyy tietenkin lisäksi parantamaan käyttämällä ohjausiskunvaimenninta.
Keulakulman lisäksi etupäässä alustaan vaikuttaa etujättö. Etujättö tarkoittaa renkaan kosketuspinnan ja ohjausakselin suuntaisen suoran välistä etäisyyttä tien pinnasta mitattuna. Etujättöä pystytään säätämään esimerkiksi ohjauskulmaa ja keulakulmaa muuttamalla. Täysin oikean suuruista etujättöä on hankala määritellä, yleisesti puhutaan, että sopiva etujättö olisi 5 – 10 cm välillä. Etujätön ollessa pieni, tulee moottoripyörästä ketterämpi. Etujättöä ei kuitenkaan kannata säätää liian pieneksi, koska silloin ajettavuus muuttuu epävakaaksi. Suuri etujättö taas tekee pyörästä vakaan, mutta kääntäminen on raskaampaa. Projektissa etujätöksi muodostui noin 103 mm. Emme perehtyneet etujättöön kovinkaan tarkasti, vaan päätimme säätää sen lähes samaksi kuin Suzukissa, koska käytimme Suzukin osia etupäässä ja keulakulmakin oli melkein sama. Paras vaihtoehto olisi se, että etujättöä pystyisi säätämään eri radoille sopivaksi säädettävällä etuhaarukalla.
Etupäässä jousittamaton massa koostuu
telskooppi-iskunvaimentimista, jarruista, vanteesta ja renkaasta. Nämä
massat olisi tärkeä saada niin pieniksi kuin mahdollista. Tähän
vaikuttaa kuitenkin raha todella paljon ja siksi emme pysty tällä
osa-alueella parasta mahdollista kokonaisuutta tällähetkellä
saavuttamaan.
Ensi kerralla kerron takahaarukasta ja takaiskunvaimentimen sijoituksesta ja toiminnasta.
No comments:
Post a Comment